SOIF - Een testimonial van Interieur Folies
Soft Original Interior Film (SOIF) - Getest & goedgekeurd door Interieur Folies!
Interieur Folies is van 9 tot en met 19 mei te bezoeken tijdens hun opendeurdagen. Voor de gelegenheid besloten ze om hun showroom in een nieuw kleedje te steken en dat deden ze met de SOIF Premium Mat CG5515. Een warme donkerhouten interieurfolie met soft touch effect. Zo hebben ze verschillende bureaus, kasten en hun etalage bekleed met de folie. De resultaten mogen er alvast zijn, lees hier hoe Steven ervaarde om voor de eerste keer te werken met SOIF interieurfolie.
Kan je ons het verhaal en de visie achter interieurfolies kort schetsen?
Interieur Folies hebben we opgericht naast ons ander bedrijf waarmee we vooral actief waren in signalisatie en digitale groot formaat markt. In de Covid periode merkten we tijdens de eerste lockdown dat de markt in de Sign wereld inkromp. Wij wilden niet bij de pakken blijven zitten en zagen op dat moment in dat er heel wat oplossingen met folie waren voor interieurtoepassingen.
Omdat de mensen genoodzaakt waren om binnen te blijven en hun centen niet konden besteden aan horeca, reizen of winkels, was men volop bezig met het renoveren en herinrichten. Zo hebben we het geweer van schouder veranderd door ons niet langer te richten op de reclamewereld maar wel op de interieurwereld. Het werd een schot in de roos. Er bestaan veel verschillende soorten zelfklevende folies die hun plaats hebben binnen de interieurinrichting en op die manier konden we uitpakken met een esthetisch en functioneel gamma aan oplossingen.
“Waarom iets weggooien of vervangen, als je het op een stijlvolle, eenvoudige manier kan herinrichten of hergebruiken?"
Zo luidt onze visie. Denk aan keukens, badkamermeubels, ingemaakte kasten, tafels of inkombalies. In de plaats van het meubilair eerst uit te breken, dan weg te gooien en daarna te vervangen, kan je het beter opnieuw bekleden op een stijlvolle, hedendaagse manier.
Waarvoor kan je allemaal bij Interieurfolies terecht?
In de particuliere markt krijgen we het vaakst de vraag om keukens of ingemaakte kasten te wrappen. Kwalitatief op maat gemaakt meubilair kost veel en als men dan na een aantal jaren vindt dat het niet meer past in het interieur, maar de kwaliteit is nog steeds goed, dan laat men meestal dit soort vast meubilair wrappen.
Naast interieurfolie kan je bij ons terecht voor zonwerende folie. De temperaturen worden steeds hoger de laatste jaren en de verwachting is dat ze zullen blijven stijgen. Niet veel mensen hebben airconditioning merken we. Ook kost airconditioning best veel. Daarom bieden wij zon– en warmte werende folies die gemakkelijk 5 tot soms wel 10 graden°C verschil kunnen maken. Daarbij aansluitend bieden we raamdecoratie aan. Al kan je niet altijd werken met gordijnen en ophangsystemen. Denk aan raampartijen in een ronde of driehoekige vorm. Hiervoor gebruiken we graag Squid; een zelfklevend raamtextiel met de look van voilegordijn of bevroren glas, als oplossing.
Ook voor muurbekleding met naadloos behang of Organoid natuurlijk behang. Dit laatste is een heel fijn product om aan te bieden vanwege de trend om de natuur binnen te trekken in je interieur. In de B2B markt kan je dit aanbod volledig doortrekken. Grote kantoorgebouwen hebben vaak veel raampartijen. En daardoor wordt het vaak zeer warm en zo moet men een groot budget spenderen aan het verkoelen van ruimtes. Als je die kost kan verminderen met zonwerende folie dan biedt je een hele mooie oplossing aan de bedrijven en hun personeel.
Ook in bedrijfsgebouwen wordt het wrappen en dus hergebruiken van bestaand meubilair meer en meer gekend een aanvaard. Al blijft dit op vandaag nog een uitdaging omdat veel mensen in België Interieurfolie nog niet echt kennen. Als je het woord ‘folie’ gebruikt gaan de meesten dit associëren met iets goedkoop, niet kwalitatief. Het lijkt soms wel een beetje taboe. Dus wij moeten ze aan de man brengen en hen overtuigen dat de folies die wij aanbieden wel degelijk kwalitatief zijn en bovendien tal van voordelen brengen. Bij zonwerende folie is dat makkelijker omdat wij hier apparatuur hebben waarmee we kunnen meten en de mensen ook echt kunnen laten voelen wat het verschil is.
In het verlengde van jullie visie en aanbod: waar zien jullie het groeipotentieel?
Wij zien de groei voornamelijk in interieurfolie, dus het restylen van bestaand meubilair of bestaande structuren binnen een ruimte. Zowel in de particuliere als in de bedrijfsmarkt. Iedereen heeft een keuken, badkamer, kasten en tafels. In de bedrijfswereld valt het bovendien op dat er sinds Covid meer aandacht besteed wordt aan herinrichten of renoveren van kantoren. Omdat mensen meer van thuis uit werken of omdat er meer met flexi desks of flexi ruimtes gewerkt wordt.
Ook de publieke en hospitality sector zien we groei. Momenteel zijn we bezig met het met renoveren van alle deuren van een hotel in Gent. In de hotelsector heeft interieurfolie natuurlijk zeer veel voordelen. Als je kamers renoveert binnen je hotelgebouw en je laat alles opnieuw bemeubelen, dan is dat niet enkel erg hoog in kost maar ook in tijdsverlies. Je bent gedurende de renovatieperiode de ruimtes kwijt die je anders verhuurt. Ook krijg je te maken met lawaaihinder, geurhinder en stofhinder. Met interieurfolie is dit op geen enkel vlak een hinder. Bovendien is het kostenefficiënter, maar ook de installatie gaat sneller en er wordt stofvrij, zonder boorgaten of droogtijden gewerkt. Dit zorgt voor een enorm potentieel binnen deze sector.
In de horeca is eveneens veel werk te vinden. Zo hebben we al verschillende restaurants gerestyled waarbij we te tafels gewrapt hebben. Een nieuwe tafel kost natuurlijk snel duizend euro per stuk. Dat kan met interieurfolie voor een deel van die prijs. In de retail sector kennen interieurfolies absoluut hun plaats. Ook hier heb je vaak renovaties of herinrichting. Denk aan de kassa’s, paskamers, wanden, muren, rekken, etalages of display eilanden.
Zijn er specifieke aspecten in de samenwerking met PantoonBenes die je zou willen benadrukken? Wat vind je van het productassortiment, de service daarrond, leverbaarheid en kwaliteit?
Wij werken ondertussen 7 à 8 jaar samen met PantoonBenes. De service vinden we top. Het gamma aan producten ook. De reactiviteit en flexibiliteit wil ik vooral benadrukken. Soms gebeurt het dat we zeer dringend folie nodig hebben, bijvoorbeeld al de volgende dag en dat komt quasi altijd goed door even met jullie te bellen en af te stemmen.
Wat is voor jou het ideale toekomstscenario binnen onze samenwerking?
Voor mij bestaat de ideale samenwerking erin dat we elkaar blindelings kunnen vertrouwen en dat we elkaar goeie producten en projecten kunnen bieden. Samen groeien en elkaar helpen waar het nodig is.
Jullie showcasen SOIF Interior Film binnenkort in deze prachtige showroom met de Soft Premium Mat houtlook CG5515. Hoe zijn jullie tot deze keuze gekomen?
Wij zijn intussen goed gevestigd in de interieursector en onze mensen hebben de nodige ervaring als het gaat om hedendaagse kleuren, materialen en stijlen. Zo hebben we onze interieurstylistes hun werk laten doen en kwamen we tot deze referentie. Deze kleur en houtlook binnen de SOIF collectie past perfect binnen de stijl van onze showroom die we momenteel verbouwen en restylen.
Hoe zou je de esthetiek en het gevoel van de SOIF Interior Film beschrijven? Wat zijn volgens jou de belangrijkste visuele en tactiele eigenschappen van de film?
In eerste instantie moet het er esthetisch en uiteraard ook kwalitatief uitzien. Het moet stevig aanvoelen zodat de mensen de associatie rond folie als ‘niet kwalitatief product’ kunnen loslaten en zelf kunnen ervaren hoe mooi en sterk het product is. Ook de stijl is heel belangrijk en daarom moet de collectie aan kleuren en texturen hedendaags zijn en voor elk wat wils hebben. Wij willen met een collectie kunnen voldoen aan de interieurtrends. Dit vinden we terug in de SOIF collectie. Ook is de collectie voldoende in voorraad, iets wat zeer belangrijk is voor ons.
De lijmlaag, rekbaarheid en garantie van de SOIF collectie vind ik interessant en dit zijn allemaal aspecten waarmee we rekening houden bij het maken van onze keuzes. Iets wat ik nog niet gezien had of kende is de ‘soft touch’ houtlook en er zijn nog meer getextureerde folies met soft touch in de collectie. Dit geeft een zacht, aangenaam gevoel en het oogt ook mooi. De steencollectie voelt dan weer echt aan als steen. Robuust en stevig. Binnen de SOIF collectie ervaar je minder het plastic gevoel.
Hoe eenvoudig was het om de film te snijden, positioneren, plakken en inwerken?
Voor ons was het vrij gemakkelijk. We hebben de laatste 15 jaar ervaring met het verwerken en monteren van zelfklevende folies, waarbij we ons de laatste jaren bijna uitsluitend toeleggen op Interieurfolies. De manier van werken is voor ons al goed gekend. We hebben ook de juiste tools. Ik vind het zeer handig dat je op de SOIF backing de loodrechte hulplijnen en afmetingen in cm terugvindt. Dat bespaart tijd om de stukken eventueel voor te snijden en om alles goed te positioneren.
Wat is je mening over het eindresultaat van het gebruik van SOIF Samsung Original Interior Film?
Wij zijn zeker tevreden over het eindresultaat. Nu zijn we benieuwd naar hoe het zal gesmaakt worden door de bezoekers van onze nieuwe showroom tijdens onze Open House van 9 tot 19 mei, waar iedere interieurprofessional, architect, facility manager, bedrijfseigenaar of particulier met renovatie of restyling plannen welkom is.
Interieur Folies houdt nog opendeurdagen tot en met 19 mei. Maak hier een afspraak
Overtuigd van SOIF? Bekijk ons volledig assortiment
Login and Registration Form